1) Uszkodzony przekaźnik
Należy zdjąć pokrywę skrzynki sterującej i uzyskać dostęp do przekaźnika. Następnie skontrolować czy przewody są prawidłowo podłączone, czyli czy nie stykają się ze sobą lub czy nie są luźne. Jeśli po upewnieniu się, że wszystkie przewody zamontowane są poprawnie, przekaźnik nadal nie reaguje na zasilanie, konieczna jest jego wymiana na nowy.
2) Uszkodzony odbiornik pilota bezprzewodowego
Należy zdjąć pokrywę skrzynki sterującej, aby uzyskać dostęp do odbiornika pilota bezprzewodowego (skrzynka sterująca, odbiornik jest połączony/sparowany z kontaktorem). Następnie włączyć zasilanie wyciągarki w postaci diody, która widoczna jest w odbiorniku. Jeżeli po wciśnięciu któregoś z przycisków IN/OUT diody się nie zaświecą, pilot bezprzewodowy należy wymienić wraz z odbiornikiem.
3) Uszkodzony pilot przewodowy
Należy sprawdzić czy gniazdo, w którym umieszczamy wtyczkę pilota przewodowego, jest odpowiednio połączone z przekaźnikiem. Następnie sprawdzić czy styki w gnieździe i wtyczce nie są zaśniedziałe. Jeżeli podłączenie gniazda i wtyczki nie wskazują na uszkodzenia, należy wymienić cały pilot.
4) Brak doprowadzonej masy (-)
Należy sprawdzić czy masa - przewód minusowy łączący przekaźnik/kontaktor z obudową silnika /stojanem, jest prawidłowo połączony. Przewód powinien być przykręcony bezpośrednio do śruby, gdzie doprowadzona jest masa (-). Styki nie mogą być zaśniedziałe.
5) Przepalone uzwojenie silnika
Należy odkręcić dekiel silnika i wyciągnąć wirnik. Jeśli da się wyczuć charakterystyczny zapach spalonych uzwojeń oraz widoczne są ślady przepalenia uzwojeń stojana bądź wirnika, należy wymienić cały silnik.
6) Wytarte szczotki szczotkotrzymacza
Jeśli po otworzeniu pokrywy silnika nie ma charakterystycznego zapachu spalonych uzwojeń, może to oznaczać uszkodzenie szczotkotrzymacza lub wytarte szczotki węglowe. Należy wtedy wymienić szczotki lub cały szczotkotrzymacz wraz ze szczotkami.
7) Nieprawidłowy montaż silnika
Podczas konserwacji silnika należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowy montaż wszystkich elementów sinika. Złe skręcenie może powodować duże opory tarcia, co może skutkować przegrzaniem silnika.
1) Zwarcie Kontaktora
Jeżeli przekaźnik/kontaktor nie reaguje na pilota przewodowego lub bezprzewodowego i nie jesteśmy w stanie zatrzymać wyciągarki, należy niezwłoczne wyłączyć zasilanie poprzez hebel, którego montaż jest wymagany w instalacji zasilającej wyciągarkę. Następnie należy wymienić przekaźnik/kontaktor na nowy.
2) Uszkodzony odbiornik pilota bezprzewodowego
Należy odłączyć przewody odbiornika pilota bezprzewodowego od przekaźnika/kontaktora, następnie załączyć zasilanie przy użyciu pilota przewodowego. Jeżeli wyciągarka pracuje prawidłowo na pilocie przewodowym to świadczy o uszkodzeniu centralki pilota bezprzewodowego i należy wymienić cały pilot bezprzewodowy (nadajnik z odbiornikiem)
1) Długi czas Pracy
Jeżeli wyciągarka pracuje pod obciążeniem przez długi czas i zauważalne jest mocne przegrzewanie się silnika, należy niezwłocznie zatrzymać urządzenie i poczekać, aż silnik ostygnie. Nie wolno dopuścić do przegrzania silnika, co może prowadzić do uszkodzenia uzwojeń stojana oraz wirnika.
2) Uszkodzony Silnik
Jeśli w wyciągarce prawidłowo dobranej do obciążenia, następuje bardzo szybkie nagrzewanie się silnika, należy zatrzymać urządzenie i skontaktować się z serwisem.
3) Zły montaż silnika w celu naprawy na własną rękę
Szybkie nagrzewanie się silnika może być skutkiem złego montażu silnika, po przeprowadzonej konserwacji. Jeżeli rozkręcimy silnik wyciągarki w celu jego konserwacji/czyszczenia, należy go skręcić w takiej samej kolejności w jakiej był rozkładany. Zwracając szczególną uwagę na wszystkie dystanse oraz uszczelki. Każda zmiana w montażu silnika może doprowadzić do jego uszkodzenia.
1) Słaby akumulator
Eksploatacja wyciągarki wymaga dużego poboru prądu. Dlatego, użytkowanie wyciągarki powinno się odbywać przy uruchomionym pojeździe, tak aby akumulator był cały czas doładowywany.
2) Przewód między akumulatorem a wyciągarką jest zbyt cienki
Jeśli zwiększamy długość przewodu, pomiędzy akumulatorem, a wyciągarką, należy zastosować przewód o większej średnicy (im większa odległość tym większa średnica). W razie wątpliwości zaleca się kontakt z serwisem.
3) Zły dobór akumulatora w stosunku co do wyciągarki
Przed zakupem danego modelu wyciągarki należy zapoznać się z parametrami danego urządzenia.
4) Uszkodzona masa wyciągarki
Należy sprawdzić, czy przewód masowy wyciągarki nie jest zbyt luźny lub czy nie jest zardzewiały bądź też zaśniedziały. Dodatkowo należy sprawdzić stan śruby masowej (czystość oraz poziom dokręcenia) doprowadzającej (-) do stojana silnika.
5) Przepalone uzwojenie stojana lub wirnika
Kiedy dochodzi do przeciążenia wyciągarki, często następuje przegrzanie przewodów wewnątrz silnika i spalenie elektroizolacji na przewodach. Po odkręceniu pokrywy silnika daje się łatwo wyczuć charakterystyczny zapach spalonych uzwojeń. W takim przypadku cały silnik nadaje się do wymiany.
6) Uszkodzony szczotkotrzymacz
Jeśli po otworzeniu pokrywy silnika nie ma charakterystycznego zapachu spalonych uzwojeń, może to oznaczać uszkodzenie szczotkotrzymacza lub wytarte szczotki węglowe. Należy wtedy wymienić szczotki lub cały szczotkotrzymacz wraz ze szczotkami.
7) Nieprawidłowy montaż silnika
Podczas konserwacji silnika należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowy montaż wszystkich elementów sinika. Złe skręcenie może powodować duże opory tarcia, co może skutkować przegrzaniem silnika.
1) Uszkodzony hamulec
Należy odkręcić belki łączące silnik z przekładnią. Wyjąć bęben. Jeśli hamulec sam wypadnie wraz z jego elementami, oznacza, że został uszkodzony wskutek mocnego szarpnięcia liny. Należy wtedy wymienić cały hamulec na nowy.
2) Uszkodzona oś napędowa
Należy rozkręcić wyciągarkę tak aby wymontować oś napędową. Sprawdzić czy wałek nie jest wytarty i nie ślizga się w gnieździe hamulca, jak i w trybie napędowym w deklu przekładni. Jeśli oś jest uszkodzona należy wymienić na nowy fabryczny element.
3) Niezasprzęglona przekładnia
Jeśli dźwignia zasprzęglająca na przekładni znajduje się w pozycji OUT przed zasprzęgleniem/ obróceniem do pozycji IN, należy bezwzględnie wyłączyć silnik. Następnie spuścić/ obrócić rączkę i pociągnąć ręcznie linę, aż do usłyszenia kliknięcia bolca zasprzęglającego w przekładni.
4) Uszkodzona przekładnia
Należy odkręcić dekiel przekładni, wyjąć wszystkie stopnie i sprawdzić czy planety w stopniach swobodnie się obracają. Następnie sprawdzić stan zębów, zarówno na planetach jak i na pierścieniu zębatym. W przypadku zatartych planet lub uszkodzonych zębów, należy wymienić całą przekładnie.
5) Wygięty kołnierz bębna
Jeśli kołnierz bębna z liną jest wygięty należy wyjąć bęben z wyciągarki, a następnie wyprostować kołnierze bębna. Kołnierze muszą być równoległe względem siebie i prostopadłe w stosunku do osi wyciągarki.
1) Zamienione przewody na kontaktorze
Należy sprawdzić, czy przewody sterujące (żółty oraz biały) wychodzące z odbiornika pilota bezprzewodowego, jak i przewody wychodzące z gniazda pilota przewodowego (czarny z biały) są prawidłowo podłączone do kontaktora. Jeśli nie, należy je zamienić miejscami. Przewody od pilota bezprzewodowego (żółty z białym), przewody od gniazda pilota przewodowego (czarny z białym).
1) Uszkodzony pierścień przekładni
Dźwignię zasprzeglającą ustawić w poz OUT lub odkręcić (uwaga gwint drobnozwojowy) sprzęgło i wyjąć je z przekładni. Następnie odkręcić pokrywę przekładni. Wyjąć tryb napędowy wraz z pierwszym stopniem przekładni. W dalszej kolejności wyjąć pierścień zębaty posiadający 4 okrągłe gniazda do zasprzęglania. Sprawdzić czy wokół gniazd nie ma zadziorów. Wyczyścić i wyrównać wszelkie nierówności na bieżni pierścienia. Wyczyścić pobocznicę obudowy przekładni, po której porusza się pierścień. Pierścień po włożeniu do przekładni musi dać się ręcznie obrócić. Następnie włożyć I (pierwszy) stopień przekładni planetarnej oraz tryb napędowy. Przykręcić dekiel przekładnia i założyć dźwignię zasprzęglającą.
2) Zablokowany hamulec
Sprawdzić czy wyciągarka jest prawidłowo zamontowana do podłoża. Wszystkie elementy: silnik, bęben, przekładnia muszą znajdować się w jednej osi. Odkręcamy silnik wraz ze stopą montażową od podłoża. Po zdjęciu silnik można wyciągnąć zabierak oraz hamulec. Hamulec należy wyczyścić z pyłu, ewentualnie wymienić okładziny. Uwaga - hamulca nie wolno smarować smarem stałym. W przypadku uszkodzeń mechanicznych hamulec wymieniamy na nowy. Sposób montażu hamulca w bębnie znajduje się na stronie internetowej www.dragonwinch.com. Należy zwrócić uwagę na wstępne napięcie hamulca przed włożeniem do bębna. Po założeniu hamulca oraz zabieraka montujemy silnik.
3) Korozja przekładni
W przypadku używania wyciągarki w terenie, gdy urządzenie jest narażone na działanie błota i wody, należy pamiętać, że po zakończeniu użytkowania wyciągarkę musimy osuszyć oraz wyczyścić. Czysty mechanizm należy zakonserwować. Pozostawienie resztek błota oraz nieusunięta woda może powodować zatarcie mechanizmu przekładni z powodu korozji elementów przeniesienia napędu.
4) Wygięty bęben wyciągarki
Przypadek uszkodzenia /wygięcia kołnierzy bębna jest wynikiem braku kontroli wyciągarki podczas nawijania liny (pod obciążeniem). W przypadku wygięcia kołnierza należy wymontować bęben z wyciągarki i wyprostować kołnierz. Podczas pracy wyciągarki należy zwrócić uwagę na to by lina podczas zwijania była w pozycji prostopadłej do osi bębna. Maksymalne odchylenie liny wynosi 15°. Uwaga – prowadnica rolkowa nie służy do zmiany kierunku wciąganej liny. W tym celu należy zastosować zblocze.
1) Niekontrolowane nawijanie liny na bęben
Brak kontroli wyciągarki podczas zwijania liny (dopuszczenie by lina zwijała się w jednym miejscu na bębnie) może spowodować wyrwanie belek łączących silnik z przekładnia jak również wyłamanie nóg w stopach montażowych przekładni lub silnika. Podczas pracy wyciągarki należy zwrócić uwagę na to by lina podczas zwijania była w pozycji prostopadłej do osi bębna. Maksymalne odchylenie liny wynosi 15°. Uwaga – prowadnica rolkowa nie służy do zmiany kierunku wciąganej liny. W tym celu należy stosować zblocze. W przypadku uszkodzenia belek a w szczególności stóp mocujących, elementy te muszą zostać wymienione na nowe oryginalne.